Wat ooit begon als een kleinschalige traditie, is door de koppeling met Unox uitgegroeid tot een jaarlijks PR-spektakel. Maar hoe is deze succesvolle formule tot stand gekomen, en in hoeverre is deze aanpak te cut/copy-pasten voor andere merken? In gesprek met Robrecht Stoekenbroek (Being There), Sarah Hagens (Hagens PR) en Jos Govaart (Coopr & Brand Potential Benelux).
Bedrijven als Netflix en Warner Bros. Discovery, die het doorgaans moeten hebben van screentime, experimenteren nu volop met live-activatie van de door hun geproduceerde series en films. Een betere binding met een relatief jong publiek moet het verschil maken in de overvolle streamingmarkt.
Wilbert Lek is verantwoordelijk voor evenementen bij Golazo, het Belgische bureau dat grote sportevenementen organiseert, waaronder de iconische marathon van Rotterdam. De ambities? De bestaande events uitbreiden, meer legendarische evenementen organiseren en het binnenhalen van Europese en Wereldkampioenschappen. Een gesprek over groei, uitdagingen en de toekomst van sportevenementen.
Het event- en PR-bureau Iconic Studios Amsterdam werd recent toegevoegd aan de groep van Happy Horizon, waar inmiddels meer dan twintig marketing- en communicatiebureaus onder vallen. Eerder gebeurde dit ook met Vertigo 6, gespecialiseerd in PR voor gaming en entertainment. Mike Hendrixen, Wichard Slootheer en Walter van de Wege vertellen over de collectieve strategie.
Livecommunicatie krijgt een steeds prominentere plaats in het portfolio van mediabedrijven. In plaats van alleen een passieve lees-, luister- of kijkervaring brengen evenementen het merk tot leven en creëren een diepere verbinding met het publiek, stellen drie ervaringsdeskundigen. Risico’s zijn er echter ook.
Den Haag bereidt zich voor om in 2025 het toneel te zijn van een van de meest prestigieuze bijeenkomsten ter wereld: de NAVO-top. Michiel Middendorf van World Forum The Hague ven Robert Dingjan van het Ministerie van Buitenlandse Zaken delen in een openhartig gesprek hun inzichten over de logistieke, diplomatieke en veiligheidsuitdagingen.
De meubelbeurs van Keulen genaamd IMM Cologne, ooit een van de belangrijkste ontmoetingsplekken voor de meubelbranche wereldwijd, werd dit jaar onverwacht geannuleerd. Was dat gewoon een kwestie van economische tegenwind of is de beursfunctie aan het veranderen?
Blijdorp zit midden in een drastische koerswijziging van een klassieke dierentuin naar een missie gedreven organisatie. Carolien Ottjes, onder anderen verantwoordelijk voor marketing, deelt haar inzichten over het proces, de uitdagingen en de impact die Blijdorp wil maken op de biodiversiteit en natuurbehoud.
Met zijn eigen bierviltjesberekening komt Jort Kelder op een viercijferig getal aan zalen waar hij als dagvoorzitter heeft opgetreden. Inmiddels zet hij zijn ego meer op de achtergrond en gaat voor een sfeer van openheid en avontuur. Kelder vertelt over de meerwaarde van livecommunicatie en zijn eigen meeropbrengsten.
Supermarkt Jumbo was de afgelopen jaren heel zichtbaar door sponsoring van schaatsen, wielrennen en autosport. Maar ja, de Albert Heijn-achtervolger wil af van het poenerige imago en dus komt deze marketingstrategie ten einde. Hoe nu verder?
Moulin Rouge! De Musical, die in september haar première beleefde in het Utrechtse Beatrix Theater, is het bewijs van de voortdurende aantrekkingskracht van de wereldberoemde nachtclub in Parijs. Tot op de dag van vandaag staat de ‘de moeder aller dinnershows’ garant voor een avond vol show en spektakel, een bruisende belevenis met extravagante optredens en culinair genieten. Ook in Nederland beleeft het concept dinnershow haar revival.
Nu we het zo goed doen op sportgebied is de vraag wel weer actueel: zouden we ooit weer eens de Olympische Spelen in Nederland organiseren. Dat we het kunnen, daar is iedereen het wel over eens, maar is het realistisch?
Exposanten verlangen dat hun leveranciers steeds meer gebruikmaken van duurzame materialen en die bewegen daarin mee. Maar lukt dat altijd? We vroegen het een eventmanager en twee standbouwers.
Het produceren van een musical is op zich al een forse klus: het verhaal schrijven, goede acteurs regelen en veel repeteren. Maar hoe zorg je ervoor dat er voldoende mensen komen kijken om de show draaiende te houden en het liefst nog wat te verdienen? Marketing natuurlijk.
Het is een iconisch stadsfestival, de Vierdaagsefeesten. Een sluitende begroting voor de komende jaren ontbreekt echter. Directeur Joris Bouwmeister roept de gemeente op om te voorkomen dat de free riders in de stad blijven meeprofiteren. Dit cultureel erfgoed van Nijmegen dient haar open karakter te behouden en er voor iedereen te zijn, betoogt hij stellig.
De Nederlandse overheid organiseert veel handelsmissies naar het buitenland. Regelmatig is hierbij het Koninklijk Huis aanwezig en wij vroegen ons af: heeft de aanwezigheid van Willem-Alexander en Máxima een positief effect op de export?
Sinds drie jaar vindt er in de late zomer een evenement plaats waar meer dan 300.000 mensen drie geweldige dagen hebben. De Zandvoort F1 race is uniek in het wereldwijde circuit omdat er geen publiek geld zit in het evenement. Met commercieel directeur Joost Ringeling hebben we het over de hospitality tijdens de raceweekends.
Als je autistisch, hoogsensitief of bipolair bent dan is het volgen van een congres een enorme uitdaging. Een kakofonie van geluid, onduidelijkheden in het programma of de routing en vele uitdagingen op sociaal gebied, zijn hier voorbeelden van. Saskia Schepers, die een bestseller schreef over neurodiversiteit, legt uit hoe het beter kan.
Marcel Surendonk is head of partnerships bij festivalorganisator Mojo. Met hem bespreken we de evolutie van het samenwerken met bedrijven. Vandaag de dag begint zo’n sponsorship altijd met het bedenken van de brand experience, maar daar komt nog behoorlijk wat bij kijken, stelt Surendonk. 'Veel bureaus zitten er meestal nét naast.'
Mediabedrijf The Next Web (TNW) werd in 2019 overgenomen door de Financial Times. Zach Butler van TNW Events legt uit waar de meerwaarde zit van de samenwerking. Ook schetst hij hoe TNW zorgt voor ROI voor sponsors.