Exposanten verlangen dat hun leveranciers steeds meer gebruikmaken van duurzame materialen en die bewegen daarin mee. Maar lukt dat altijd? We vroegen het een eventmanager en twee standbouwers.
Het produceren van een musical is op zich al een forse klus: het verhaal schrijven, goede acteurs regelen en veel repeteren. Maar hoe zorg je ervoor dat er voldoende mensen komen kijken om de show draaiende te houden en het liefst nog wat te verdienen? Marketing natuurlijk.
Het is een iconisch stadsfestival, de Vierdaagsefeesten. Een sluitende begroting voor de komende jaren ontbreekt echter. Directeur Joris Bouwmeister roept de gemeente op om te voorkomen dat de free riders in de stad blijven meeprofiteren. Dit cultureel erfgoed van Nijmegen dient haar open karakter te behouden en er voor iedereen te zijn, betoogt hij stellig.
De Nederlandse overheid organiseert veel handelsmissies naar het buitenland. Regelmatig is hierbij het Koninklijk Huis aanwezig en wij vroegen ons af: heeft de aanwezigheid van Willem-Alexander en Máxima een positief effect op de export?
Sinds drie jaar vindt er in de late zomer een evenement plaats waar meer dan 300.000 mensen drie geweldige dagen hebben. De Zandvoort F1 race is uniek in het wereldwijde circuit omdat er geen publiek geld zit in het evenement. Met commercieel directeur Joost Ringeling hebben we het over de hospitality tijdens de raceweekends.
Als je autistisch, hoogsensitief of bipolair bent dan is het volgen van een congres een enorme uitdaging. Een kakofonie van geluid, onduidelijkheden in het programma of de routing en vele uitdagingen op sociaal gebied, zijn hier voorbeelden van. Saskia Schepers, die een bestseller schreef over neurodiversiteit, legt uit hoe het beter kan.
Marcel Surendonk is head of partnerships bij festivalorganisator Mojo. Met hem bespreken we de evolutie van het samenwerken met bedrijven. Vandaag de dag begint zo’n sponsorship altijd met het bedenken van de brand experience, maar daar komt nog behoorlijk wat bij kijken, stelt Surendonk. 'Veel bureaus zitten er meestal nét naast.'
Mediabedrijf The Next Web (TNW) werd in 2019 overgenomen door de Financial Times. Zach Butler van TNW Events legt uit waar de meerwaarde zit van de samenwerking. Ook schetst hij hoe TNW zorgt voor ROI voor sponsors.
Merken zoeken naar strategische samenwerking met festivals met een duidelijk doel: de mensen bereiken die de achterban vormen van het evenement. Dat doe je door een creatieve belevenis op te tuigen waardoor mensen denken: dat hebben ze goed gedaan. Martijn van Daalen en Denis Doeland leggen uit hoe je dit aanpakt.
Zo gek is het niet dat bij het familiebedrijf Meijers Assurantiën, opgericht in 1973 door Jaap en Tineke Meijers, evenementen een voorname rol spelen in de marketingstrategie. Hier draait immers alles om kennis delen met mensen en waar kan je die kennis beter etaleren dan tijdens een event?
De tijd dat je het in een stadion qua entertainment moest hebben van de blaaskapel in de rust ligt achter ons. Vandaag de dag word je van het parkeren tot en met jouw vertrek vermaakt. Dat doe je niet door alles uit handen te geven aan een evenementenbureau vertellen Patrick Wouters van den Oudenweijer van House of Sports en Maarten van Seggelen van FANexperience.
Het zijn niet alleen meer journalisten en BN'ers die worden gevraagd voor een promo-event. Ook influencers behoren tegenwoordig tot de genodigden. Zij bieden immers het directe contact met een publiek dat lastig te bereiken is via de klassieke media. Maar hoe houd je de regie?
Podcastmakers trekken het land in en vullen veelvuldig de theaterzalen. Vooral de vaste luisteraars vinden het geweldig om hun grote helden eens een hele avond live te zien. Producent Thomas Bruining vertelt over de wetmatigheden achter dit succes.
Met de openbaring van steeds meer diversiteit, volgt automatisch inclusiviteit als belangrijk thema. Niet alleen op de werkvloer, maar ook als het gaat om incentive reizen.
Het anonieme slagveld dat internet heet, heeft contentmarketing bovenaan de agenda gezet in een poging om boven het maaiveld uit te steken. Steeds meer bedrijven ontdekken dat inhoudelijke bijeenkomsten de manier zijn om conversie te krijgen op zelf gegenereerde content. Marketingstrateeg Bert van Loon en klantbelevingsexpert Stephan van Slooten geven inzicht in dit fenomeen.
De afgelopen jaren stonden voor de reclamewereld in het teken van de fusies van bureaus waardoor grotere bureaugroepen ontstonden. Zo’n consolidatieslag wordt ook in de evenementenwereld verwacht, maar is het altijd verstandig om op die manier te willen groeien?
Walt Disney Company heeft haar investeringskoers aangepast richting de parken en cruises. Een ontwikkeling die niet op zichzelf staat zegt klantbeleving-expert Steven van Belleghem. Steeds meer bedrijven focussen zich op direct contact met klanten en events spelen hierin een centrale rol.
In zestien gemeenten geldt inmiddels een vuurwerkverbod en naar verwachting zullen meer gemeenten dit voorbeeld volgen. Mede daardoor wint het grote ‘aftelmoment’ met een centraal georganiseerd vuurwerk aan waarde. Wij spraken twee organisatoren van zulke aftelmomenten over de trends en de toekomst.
Grote bedrijven hebben tegenwoordig een goed gevulde agenda met events om personeel aan te trekken. Volgens de experts is dat immers een belangrijke manier om als kandidaat echt gevoel te krijgen met een bedrijf. Wat is het geheim van een goed recruitment-event?
Je kunt natuurlijk een mooi concert of een gaaf event organiseren, maar het is interessanter om aan merken te bouwen. In de muziekwereld hebben ze daar veel ervaring mee en het blijkt te lonen. Wij spreken Chris Havinga die Symphonica in Rosso tot een begrip maakte en Martijn van Daalen van ID&T over het bouwen aan grote merken in de muziekwereld.